
1

How a Kremlin-Linked 
Influence Operation is 

Systematically Manipulating 
Western Media to 

Construct & Communicate 
Disinformation

PART 1 
DETECTION REPORT

September 2021

V2



2

EXECUTIVE SUMMARY
In the process of researching mounting tensions between Ukraine and Russia in April 2021, researchers 
detected signals and traces of a major influence operation. The multi-dimensional methodology for 
this operation appears designed to deliver pro-Kremlin ideas and positions into the media in response 
to stories connected to Russia’s geopolitical interests. These are then remediated in Russian media 
to present a deliberately distorted picture of Western public opinion.  Developing the initial data, our 
analysis and assessment is:

•	 There has been systematic and wide-ranging infiltration of a large number of high-
profile Western media sources by pro-Kremlin trolling (PKT). Accounts are using the 
‘reader comments’ function on the media outlets’ websites to post provocative pro-
Russian /  anti-Western statements in reaction to stories of relevance to Russia. Often 
these are placed early in the conversational thread to ‘frame and prime’ the subsequent 
interactions on a story. 

•	 Elements of the influence operation methodology have been detected in relation 
to more than: 32 media outlets; located in 16 countries; engaging with 242 mainstream 
media stories published between February and mid-April 2021. Publications repeatedly 
targeted by this influence operation are: UK sources, the Daily Mail; Daily Express and 
The Times; America’s Fox News and Washington Post; Le Figaro in France; Der Spiegel 
and Die Welt in Germany; and Italy’s La Stampa.   

•	 There is a history of Russian trolls targeting Western media outlets, but there are 
several indicators that this activity may have been ‘stepped up’ from 2018-19 onwards. It 
is the international scale of a single operation, using the same defined methodology, that 
marks the ongoing ‘live’ campaign as especially significant. 

•	 The PKT operators obfuscate their activity by easily switching between personas and 
identities on the comment pages, which is something the technology enables. Penetration 
testing of the sign-up processes associated with these reader comment pages across 
multiple media outlets in different countries, revealed a lack of security measures to 
prevent, deter or detect foreign state operators from seeking to act in the ways outlined. 

•	 Significant amplification of the PKT comments is achieved through a ‘full-spectrum’ 
media approach engaging: Russian state-owned media outlets, such as Ria Novosti; 
multiple non-state Kremlin aligned propaganda and disinformation media outlets 
associated with the Patriot Media Group, owned by Yevgeny Prigozhin; additional similar 
disinformation fringe media websites, including FSB-linked News Front; and social media 
accounts and pages across all the principal platforms. 

•	 A central role is performed by the web media aggregator service inoSMI.ru, which 
systematically distorts and misrepresents Western public opinion ‘at scale’ around key 
media narratives of interest. This is accomplished by constructing ‘reader comments 
stories’ pivoting around the PKT comments posted on the websites of Western media 
outlets.  

•	 Targeted at Russian language audiences, these stories over-claim dissent and 
dissensus in Western public opinion by very selectively highlighting a small minority of 
comments to suggest support for Russia or Putin, and/or disagreement with Western 
governments’ positions amongst their citizens. These stories are then disseminated in 
Russia, but also circulate amongst Russian speaking audience segments in Central and 
Eastern Europe. We note Bulgaria features especially prominently.  



3

•	 Using headlines such as “Readers of Der Spiegel Mail think…” and “Daily Mail readers 
say…” the influence operation methodology ‘hi-jacks’ the Western media brands’ 
reputations to present them as credible messengers for the sentiments and positions 
that are being communicated as mainstream public opinion. Without co-opting the 
Western media outlets’ reputations in this manner, the stories would appear far less 
plausible.  

•	 Limited evidence of a ‘feedback loop’ effect has also been found, whereby the 
stories are also targeted towards Western audiences, using fringe media and websites 
specializing in propaganda and disinformation.   

•	 The analysis reported herein centres on the recent tensions around Crimea and 
Donbas, but there is clear evidence that this methodology has been used on other topics.  

We label the methodology underpinning this influence effort a ‘Triple Influence Vector Operation’ 
(TIVO), reflecting how it is organized around three main influence vectors (IV), as shown below:

 Targeted at the 
comment pages of 

Western mainstream 

Pro-Russian trolls post 

stories on the media 

Typically, these denigrate 
Western countries and 

promote Russia’s 

 Of stories based upon the 
trolling comments in 

mainstream Russian press 
outlets, directed towards 

Russian language speakers. 
These stories ‘spin’ the 

overall tenor and tone of 

and disagreement in 
Western public opinion. For 

example, the stories will 
have headlines following a 
formula such as: “Readers 

of the Daily Mail think x” or 
“Italians are worried about 

media outlets as credible 
messengers. A key role is 
played here by the web 

aggregator service ‘inoSMI.-
ru’, which is directly 

connected to the Russia 
Today network, specifically 

social media assets and a 
network of ‘fringe’ 

websites specializing in 
propaganda and disinfor-

to increase awareness of 
the stories being 

published by Russian 
press associated with 
IV2, but also channels 

audience segments who 
engage less with main-

stream media.

IV 1 IV 2 IV 3
Pro-Kremlin 

Trolling (PKTs



4

Analysis of these three blended, overlapping and interacting influence vectors has a ‘prismatic’ quality. 
To understand their functions in the influence process, each is partially separated out and subjected 
to detailed high-resolution investigation.

The figure below shows a sample of inoSMI headlines published in March - April 2021 designed to 
promote Russia and undermine Western responses to the military tensions in Ukraine.

A key question concerns the authenticity of the trolls posting the original provocative comments 
and the extent to which their activity is organic, or deliberately manufactured by employees with 
links to the Russian state. One of the strengths of the operational methodology is that any such 
attribution is very hard on the basis of publicly available open source information. We do not know 
if there is material in the ‘back-end’ of the media organisations’ websites that would allow for reliable 
identification of inauthentic co-ordinated activity targeting them by actors, potentially using VPNs, 
who are ‘surveillance aware’. 

Accordingly, the available evidence is interpreted as indicative of a Russian state operation  rather 
than something that can be fully confirmed. Applying data science pattern recognition and detection 
techniques to the commenting data illuminated a series of unusual behaviours associated with the 
accounts posting the pro-Kremlin content. These multiple inauthenticity and co-ordination signals, 
although individually relatively ‘weak’, when aggregated together, suggest that the commenting 
activity may be orchestrated:

•	 Having posted provocative pro-Kremlin content, on a number of occasions accounts 
were challenged and ‘called out’ by other users for being ‘Russian trolls’. In 17 out of 20 
cases sampled where this occurred on the Daily Mail website, the allegation was totally 
ignored, and no response provided. Not reacting in this way ensured the visibility of 
the allegation was not inflated and the accounts concerned simply carried on with their 
previous pattern of activity. 

•	 Some of the commenting platforms allow other users to vote on posts. Pro-Kremlin 
comments repeatedly received an unusually high number and proportion of ‘up-votes’ 
when compared with typical messages by ‘normal’ users (see Figure below), and more 
than might be expected given how the comments do not align with the views and values 
of the  readership of the media outlet on whose website they were posted.  Were ‘up-
voting’ to be manipulated by Kremlin-aligned accounts,  the visibility and apparent 
popularity of the sentiments expressed becomes more prominent on the media website. 
We strongly suspect an element of co-ordination and orchestration, not least because 



5

inoSMI had a bias towards selecting the most voted on PKT comments into its articles on 
the Russia-Ukraine conflict. 

•	 Detailed forensic behavioural analysis of account profiles posting pro-Kremlin 
comments identifies that some of these users are repeatedly changing their personas and 
locations; one PKT account of interest had 69 location changes and 549 changes of name 
since its creation in June last year. 

•	 Accounts posting pro-Kremlin content were, on average, found to engage in slightly 
less replying and interacting behaviour than ‘normal’ users.

Data illustrative of the point made above about artificial inflation of the numbers of ‘up-votes’ is 
visualized in the Figure below. Based upon a Daily Mail article the votes received by three different 
sets of commenting accounts are depicted: grey are the ‘normal user’ accounts who posted on the 
story; red are those subsequently included in the inoSMI version of the story, posting on topics related 
to Russia and/or Ukraine / and/or anti-West themes; the blue datapoints also commented about 
these topics, but did not feature in subsequent inoSMI reportage. 

Several insights can be distilled from displaying these data in this way. First those accounts below 
the 0 line are comments receiving ‘down votes’, which is what might be expected for posts on these 
themes in a right-of-centre publication. There are a mix of inoSMI and cited and normal users here. 
Also evident, distributed across to the right-hand side of the graph, is a ‘long tail’ of normal user 
accounts. This can be read as suggesting that ‘normal users’ typically need a longer period of time to 
acquire votes than do those that are the focal interest of the present analysis. Finally, it is clear that 
the accounts posting comments about Russia, Ukraine and anti-Western themes are over-represented 
towards the top of the graph, indicating they have been recipients of more ‘up votes.’ It is an overall 
pattern of distribution that can be interpreted as suggesting co-ordination is present.   



6

There are stronger signals of co-ordination and Russian state involvement in how these trolling 
comments are systematically monitored and used ‘downstream’ in the influence process, when being 
remediated by other media outlets at IV 2 and 3. There is:

•	 Co-ordination between Russian state-owned media and outlets linked to the 
non-state Patriot Media Group. They are all observing and drawing upon the reader 
comments posted on Western websites to provide cross-platform reactions to the same 
stories by expressing similar interpretations and sentiments. 

•	 There are also traces of coordination across Patriot Media Group outlets. In one 
instance, four of its websites published almost identical responses to a story appearing in 
Der Spiegel, within fifty minutes of each other.

Informed by the available evidence, it is assessed that some of the pro-Kremlin / anti-West comments 
are organic, and others are planted as part of a deliberate influence operation. There are particular 
advantages to using organic comments ‘downstream’ in the remediation process.
 
At present it is difficult to make a meaningful assessment about any impacts that may be attributed 
to this operation. A significant proportion of it is directed towards influencing public opinion amongst 
sizeable Russian language speaking audiences. InoSMI alone had 16M visits to its website in the 
last six months, this figure is 127M for Ria Novosti.  However, at this time we confine ourselves to 
commenting that co-opting multiple international media assets in this way clearly has potential for 
extensive audience reach and engagement. Our focus in this report is to outline how the influence 
operation is organized, and to map its scope and scale – which are significant.

The complete analysis is organized in two parts:

•	 This Part 1 ‘Detection Report’ describes how the operation was detected and its 
principal operating components. 

•	 The Part 2 ‘Development Report’ extends and elaborates the analysis, providing more 
detailed accounts of specific cases and episodes, and will be published in due course.



7

INTRODUCTION
This report uses publicly available ‘open source’ data to document an innovative and 
extensive Russian state linked influence operation, that disseminates disinformation 
and propaganda by manipulating the functions of Western media outlets, and then 
amplifying these messages via multiple media and social media assets. Much of the 
analysis centres upon how this influence operation has been deployed in respect of 
the recent military tensions between Russia and Ukraine. The situation in Eastern 
Ukraine in April 2021 saw an increase in disinformation and propaganda messaging 
that rendered the component parts of the influencing methodology more visible, and 
thus detectable. However, there is evidence that it pre-dates this confrontation, and 
has been deployed across a much wider range of issues and topics. In the subsequent 
‘Part 2’ companion report, the initial themes set out here are developed through 
additional more detailed empirical analyses, focusing upon further cases and episodes 
associated with the influence operation methodology.

At the outset and to frame subsequent elements of the discussion, the following features are 
highlighted as especially important:

•	 Analysis of comments made on the targeted media articles published by Western 
outlets suggests systematic infiltration, manipulation and surveillance of the functionality 
of the websites of a large number of high-profile Western media outlets.  

•	 Amongst the sites where this pattern of activity has been detected are the Daily Mail, 
Daily Express, Fox News, the Times, Washington Post, Der Spiegel and Le Figaro. 

•	 The web interfaces enable pro-Kremlin trolling (PKT) accounts to quickly and easily 
establish fake personas on these sites, posting provocative and highly partisan reader 
comments in reaction to stories related to Russia’s geopolitical interests.  

•	 Often these comments are placed early in the conversational thread to ‘frame 
and prime’ the subsequent sequence of interactions. There is some suggestion of co-
ordinated activity to boost the apparent popularity of these comments on the sites.  

•	 The PKT accounts are able to partially obfuscate their activity by easily switching 
between personas and identities on the comment pages, which again is something the 
technology serving these online media enables. There are no apparent security measures 
in place to prevent, deter or detect foreign state operators from seeking to manipulate 
the Western media outlets in the ways outlined. 

•	 The comments are used as source material for stories published in Russian state-
owned media such as Ria Novosti. The stories are presented to variously suggest support 
for Putin and Russia in Western populations, and/or tensions and a lack of consensus 
between Western nations. A key role in this remediation process is performed by the 
aggregator service inoSMI.ru.  

•	 Significant amplification of the PKT comments is achieved through a ‘full-spectrum’ 
media approach that involves: Russian state-owned media outlets, such as Ria Novosti; 
multiple non-state but Kremlin linked propaganda and disinformation media outlets 
associated with the Patriot Media Group owned by Yevgeny Prigozhin; additional similar 
disinformation fringe media websites that have been connected to the Russian FSB, 
including News Front; social media accounts and pages across all the principal platforms.  



8

•	 In terms of scope and reach, this represents a major, multi-dimensional influence 
operations. Although unlikely to be a complete list we have linked the methodology to 
at least 32 media outlets, in 16 countries, but fully expect it to be more widespread in its 
use than this.  

The remainder of the report is organized as follows:

Section 1 – defines some key terms that structure and inform the analysis and assessment, and 
using a case study, provides an outline of how the influence operation methodology works as a 
process.  

Section 2 – provides a ‘high resolution’ account of the trolling activity, focusing upon the 
patterns of behaviour that suggest this is not an organic activity, but following a playbook. 

Section 3 – focuses upon the role of inoSMI in translating the troll comments into material that 
can be remediated by outlets such as Ria Novosti, to influence the perceptions and opinions of a 
much larger Russian language audience. 

Section 4 – examines the amplification activity performed by the Patriot Media Group and 
a range of other web and social media assets. Importantly, it is identified that the fringe media 
outlets are both boosting the content from inoSMI, but also doing their own similar version of the 
methodology. This aspect of the analysis also evidences limited instances of a ‘feedback loop’, with 
the content being directed at English and other Western language audiences via outlets such as 
News Front and TheDuran.com.   

Section 5 – summarizes the key themes and implications. 

SECTION 1: THE INFLUENCE PROCESS & 
DEFINITION OF TERMS
Following the discovery of the St Petersburg based Internet Research Agency’s (IRA) 
attempts to influence the 2016 US Presidential election using a network of fake 
social media accounts, there has been a significant investment of analytic effort into 
understanding how social media can be manipulated to communicate distorting and 
deceptive political messages.1 However, it is important to remember that such attempts 
to construct and communicate disinforming messages are not confined to social 
media. Evidence documents that as well as developing their social media activities, 
IRA operators were also posting comments on websites and blogs to influence public 
perceptions and political decision-making, from at least 2014 onwards. Also pertinent 
to what follows is that, prior to the 2014 conflict in Crimea, the mission of the IRA was 
oriented to domestic public opinion ‘management’.

That year, editors for The Guardian newspaper in the UK noted a large quantity of pro-Kremlin trolling 
on their Ukraine coverage appearing in the comments section of its news site.2  Their former Moscow 
correspondent observed how the trolls were using “talking points” and repeated certain phrases and 
tropes.  Moderators believed this was part of an orchestrated campaign, but conceded there was no 

1	  See for example: Benkler, Y., Faris, R., and Roberts, H. (2018) Network Propaganda: Manipulation, Disinformation, and Radicalization in American Politics. New York: Oxford University Press; 
Dawson, A. and Innes, M. (2019) “How Russia’s Internet Research Agency built its disinformation campaign”, Political Quarterly, 90/2: 245-56; Jamieson, K. (2018) Cyberwar: How Russian Hackers and Trolls 
Helped Elect a President. New York: Oxford University Press.

2	  Elliot, C. (2014, May 04) The readers’ editor on… pro-Russia trolling below the line on Ukraine stories



9

conclusive evidence about who was behind the trolling, despite looking at the start date of these 
user accounts and the timing of their posts.  Other UK outlets named as targets at this time were 
The Independent and the Evening Standard. Relatedly, a NATO Strategic Communications (StratCom) 
Centre of Excellence (COE) study of trolling behaviour systematically examined the comments sections 
of thousands of articles relating to the crises in Crimea and Ukraine between April and December 
2014.3 The analysis found the trolls used a three-step process of: luring; taking the bait; and hauling 
in. One troll would post a controversial, topical comment to capture readers’ attention, trying to 
provoke them to respond. The trolls would then wait for someone to oppose them, sometimes having 
to engage with the original post by clumsy opposition or exaggerated agreement to provoke the 
involvement of a non-troll. At this point, the trolls moved to the third phase of the operation and “haul 
in,” deviating from the content of the article and instead commenting on selected statements to make 
the discussion antagonistic, and creating the impression of a discussion, expressing ‘differing’ views 
on the Ukrainian–Russian conflict.

This is an important backdrop to the influence operation methodology outlined below. It is our 
hypothesis that following events in 2016 and especially the mass de-platforming interventions 
undertaken by the major social media platforms against IRA linked accounts, and their increased 
effectiveness in detecting co-ordinated inauthentic behaviour, disinformation authors and amplifiers 
have been seeking other vulnerabilities and weak points in the media ecosystem to exploit. The 
evidence reported herein suggests they have found just such a weak point on websites where media 
organizations encourage readers to react to and comment on the stories they publish. To put it another 
way, as the opportunity costs for operating on major social media for the Kremlin linked trolls has 
increased, they have invested more of their attention and activities towards websites. This represents 
a clever and effective adaptation, because the strength of such strategies and tactics is that website-
based activities are hard to attribute and can easily be replicated across country contexts. Moreover, 
because of how the reader comments function on the media websites are designed, there are few 
security measures to inhibit them. Additionally, all users are easily able to switch their identities and 
personas before posting a comment, meaning a single user could author large numbers of comments, 
all appearing to come from different users.
   
At this juncture, it is important to clarify some key terms. We define the activities as an influence 
operation on the grounds that it appears designed to shape public perceptions and opinions. In so 
doing, the analysis accents two striking innovations. First, it operates across the full spectrum of 
media including mainstream press and broadcast outlets, more ‘fringe’ websites with a reputation 
for disinforming and propagandistic content, as well as cross-platform amplification by harnessing 
multiple social media assets. Second, the methodology is designed to target multiple audiences 
simultaneously, including Western and Russian language speakers. 

Because of the challenges with attribution highlighted above, throughout this report we use the 
phrase ‘pro-Kremlin trolling’ (PKT) to describe the behaviour and content centred by the analysis. This 
captures how the accounts concerned are engaging in trolling type behaviour and posting content 
that is clearly ‘pro-Kremlin’ and aligned with Russian state interests. What we are not able to do, based 
upon the purely ‘open source’ data available, is to confidently claim that these activities are under the 
direction and control of the Kremlin.

Equally however, the PKT behaviour does not appear to be purely ‘organic’. There are multiple signals 
in the data suggesting patterns of behaviour that would not be expected amongst ‘normal users.’ 
Some of these patterns can be discerned by looking at the behaviour over time of individual users, or 
on a single platform. Others can be discerned only by looking across multiple international platforms, 
where recurring sequences of activity can be observed that would be remarkable if they were occurring 
purely by chance and in an uncoordinated way. Further suspicions are raised by how these comments 
are being systematically picked up and boosted as ‘raw material’ for stories published by a range of 
Russian state and non-state media outlets. That said,  some of the pro-Kremlin posts in reaction to 
media stories are probably authentic and represent the viewpoints of genuine users. Consequently, in 
all likelihood, there is a blend of authentic and inauthentic activity occurring.

3	  Schwed, R. (2016) Framing of the Ukraine–Russia Conflict in Online and Social Media.  NATO StratCom.



10

In terms of how the attempt to leverage influence over public perceptions and opinions is organised and 
operationalised, there are three principal components to the methodology. These can be summarised 
as follows:

•	 IV1: Trolling targeted at the comment pages of specific Western mainstream media 
publications. Pro-Russian trolls post multiple provocative comments in reaction to 
stories on the media organisation’s website. Typically, these denigrate Western countries 
and institutions, and/or promote Russian equivalents. The objective appears to be to 
influence the conversation on the article or social issue concerned. 

•	 IV2: Publication of stories based upon the trolling comments in mainstream Russian 
press outlets, directed towards Russian language speakers. For example, the stories will 
have headlines following a formula such as: “Readers of the Daily Mail think x” or “The 
UK public is worried about y”. A key role is played here by the web aggregator service 
‘inoSMI.ru’, which is directly connected to the Russia Today network, specifically Ria 
Novosti. 

•	 IV3: Amplification through cross-platform social media assets and a network of 
‘fringe’ websites specializing in propaganda and disinformation. This likely serves to 
increase awareness of the stories being published by Russian press associated with 
IV2, but also channels the narratives to wider audience segments who engage less with 
mainstream media. The analysis highlights the role being played by the Patriot Media 
Group and News Front. 

The nature and functions of each of these components can be briefly illustrated by reference to some 
of the empirical data collected.

•	 On 01/04/21 the Daily Mail published a story with the headline: ‘US declares 
its ‘unwavering’ support for Ukraine with Russia flooding Crimea with trains full of tanks 
amid escalating tensions’4. In the first 48 hours following publication it generated 897 
comments from readers. Most of these were aligned with the stance adopted in the 
story and the general positions one would expect to see from the readers of a right-of-
centre newspaper. However, several comments stood out because they clearly adopted a 
contrarian position:

These three comments were 
subsequently included in a 
story published on inoSMI.
ru on 02/04/21 headlined: 
“Readers of the Daily Mail about 
the “unshakable” support of the 
United States of Ukraine: what 
is the United States stirring 
up in Ukraine that we do not 
know?”5. This deliberately 
distorts the general tenor and 
tone of the reader comments 
to the original Daily Mail story, 
by selectively focusing upon a 

minority of them. Next day, Russian state media outlet RIA Novosti ran the story “Daily Mail readers 
ridiculed US willingness to support Ukraine”6, that rapidly achieved over 33K views. The same three 
quotes were emphasised, providing for consistency of messaging together with a fourth: “Joe will start 
a war with the Russians to divert attention from the crisis on the border in 3…2…1 concludes [C.A].”

4	  https://www.dailymail.co.uk/news/article-9427633/US-declares-unwavering-support-Ukraine-amid-Russian-escalations.html 

5	  https://inosmi.ru/politic/20210402/249479225.html 

6	  https://ria.ru/20210403/podderzhka-1604057537.html 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9427633/US-declares-unwavering-support-Ukraine-amid-Russian-escalations.html
https://inosmi.ru/politic/20210402/249479225.html
https://ria.ru/20210403/podderzhka-1604057537.html


11

This story derived from the Daily Mail, featured on the Yandex news aggregator site, with versions 
of it identified on at least 17 other news outlets including Radio Sputnik, Tsargrad TV and REN TV.  
Featured outlets had in common majority readership in the Russian Federation and whilst most were 
written in Russian, Sputnik portals in Lithuania and Vietnam remediated the article in these languages.

Subsequent investigation has revealed this is a recurring pattern across a large number of Western 
media outlets, in a number of countries. When a high profile story is published in media outlets that is 
contrary to the Russian state’s geopolitical interests and positions, it will attract comments purporting 
to be from ‘readers’ of the publication, who either attack the story’s basis, seek to denigrate Western 
institutions more generally, or promote support for President Putin and/or Russian state institutions. 
Such reader comments are somewhat anomalous because expressing strong support for Putin and/or 
the Kremlin is often not the position that would be expected for readers of that publication.

In and of itself, this pattern would be interesting, albeit not entirely unexpected. These media websites 
are systematically vulnerable to being manipulated in this way because there are no apparent security 
measures to deter, prevent or detect such behaviour by foreign state operatives. However, this is not 
the end of the influence process. A sizeable proportion of these pro-Russia / pro-Putin/ anti-West 
comments are being picked up and used as the basis for stories in the Russian language, published by 
Russian state-owned media outlets such as Ria Novosti. Significant in this step is how the comments 
are selectively used and highlighted to ‘distort’ the appearance of the overall tenor and tone of Western 
public opinion. Typically, these stories seek to convey that public opinion does not necessarily support 
the government’s official position, or that there are fractures and fissures in opinion often between 
the citizens of different countries. 

The ways that these stories are being ‘spun’ is illuminated by briefly reviewing a sample of the April 
headlines from UK stories published by inoSMI about the tensions in Eastern Ukraine. They all pivot 
around readers comments posted in response to stories originally appearing in the Daily Mail to 
represent British public opinion.

Figure 1.1:  A sample of InoSMI readers stories7 on Ukraine-Russia published in April 2021.

These selected examples show how the original comments are being used as evidence to construct 
a story about differences  between what British people ‘really’ think, and the government’s official 
stance, notably suggesting a reluctance to engage in conflict and doubts about how the situation 
in Eastern Ukraine is being officially defined. As intimated above and developed across subsequent 
sections of this report, the above examples are representative of a recurring pattern identified across 
a large number of international media outlets.

7	  https://inosmi.ru/politic/20210402/249479225.html; https://inosmi.ru/politic/20210407/249513221.html ; https://inosmi.ru/social/20210410/249535633.html; https://inosmi.ru/poli-
tic/20210413/249547054.html https://inosmi.ru/social/20210414/249557379.html 

Ukraine will drag the West into a new world war.

All this will end badly for the Ukrainians. The Crimean side will do 
everything in its power to provoke clashes and incite 
confrontation with Russia. Ukraine should not count on empty 
promises and senseless Western sanctions. Ukrainians need to 
find a way to reduce tensions and work with Russia.

Putin knows Biden has dementia. And he knows that this whole 
bunch of left-wing Democrats, which twists Biden, can do nothing!

There is absolutely no reason for the US to interfere.

Putin is the most powerful man on the planet, China 
is the most powerful country. And Biden… just Biden. 

https://inosmi.ru/politic/20210402/249479225.html
https://inosmi.ru/social/20210410/249535633.html
https://inosmi.ru/social/20210414/249557379.html


12

Once narrative lines have been constructed in this way, then they are remediated across multiple 
other publications and outlets. Figure 1.2 below summarizes how this process was used across a 
number of fringe media outlets to represent German public opinion as in tension with Ukraine and 
other NATO partners: 

Figure 1.2: Sample of German headlines

The above examples ‘bridge’ across to the third principal component of the influence operation 
methodology, and the use of a range of ‘fringe media’ websites to amplify and disseminate the stories 
to a wider audience. We document in section 4 how stories following the template above are also 
being systematically amplified across Twitter, Facebook, YouTube, VK, OK and Telegram. In addition, 
Section 4 evidences how websites associated with the Patriot Media Group and others with links to 
Russian security services are participating in this influence effort. The Patriot Media Group comprises 
a number of disinformation and propaganda outlets owned by Yevgeny Prigozhin, who ran the St 
Petersburg based Internet Research Agency.

For now, however, the ways that PKT comments travel through the media ecosystem can be  illuminated 
via a short case study that tracks and traces the ‘journeys’ of two pro-Russian comments originally 
posted in response to two April 2021 stories published in the Daily Mail:

•	 L648 commented “Biden must keep his warships out of the Black Sea. Sleepy Joe will not 
tell Putin what to do on his own border. The situation can worsen very quickly”, in response to 
a Daily Mail story headlined “Biden tells Putin to back down over Ukraine: US President 
personally phones Russian leader to ‘de-escalate tensions’ after Moscow told America 
to keep warships away ‘for their own good.” This story was published on 13 April and 
attracted a total of 7.3K comments.   

8	  Usernames have been anonymized for the purpose of our reporting.



13

•	 M1450 was one of 5 commenters remediated in connection with the Daily Mail 
article: “Vladimir Putin’s fearsome special unit of TANK ROBOTS will go into action ‘soon’ 
in the Russian Army amid fears of war in Ukraine” published on 10 April (488 comments). 
He posted the comment “the Russians spend no more than $70 billion on defense, and NATO 
- over $ 1.3 trillion. At the same time, Russia gets a much greater return for its money spent”.   

The first pathway (as depicted in Figure 1.3) is identified based on an inoSMI remediation of L64’s pro-
Kremlin readers’ comment.9  The next day, his comment and username was featured in reporting by 
Ria Novosti and Radio Sputnik.   Around the same time, the same material was remediated by Patriot 
Media Group linked media outlets. However, intriguingly, the Prighozin connected outlets differed in 
their treatment of the source article and PKT comment: 

•	 PolitInfo and NewInform cited inoSMI as the source;  

•	 Politros and Ria Fan reported the same comment, but omitted the username and any 
link to inoSMI or the Daily Mail;    

•	 Of note, and detailed later in this report, is that Politros (Polit Russia) are 
independently interpreting UK media articles about Ukraine based on readers’ comments; 

•	 PolitRos is co-located with Patriot Media Group owned Ria Fan.
 
All of these remediations were published within three hours of each other. 

Application of this track and trace methodology identified a second pathway, not involving inoSMI. 
In this instance, the second PKT comment from M1450 was cited independently by Ria Novosti and 
by Russian FSB-linked entity News Front.  Time stamps on the articles indicate that Sputnik Serbia 
ran the story first, followed by News Front and then Ria Novosti several hours later. News Front has 
been linked to the Russian FSB in the most recent round of US sanctions following interference in the 
2020 elections.10   In addition, the PKT comment from M1450 was also picked up later the same day 
in a Sputnik China story that ultimately was disseminated across 13 Chinese language media outlets, 
including state owned New China News Agency.

Two of the outlets implicated in the distribution network in Figure 1.3 are involved in disseminating 
both sets of PKT comments: evo-russ.com and theukone.com11.  Both use the reader comments to 
present pro-Russian support and admiration among the British population, in a short article, or by 
re-directing the reader to the main article in News Front or Russian state-owned media outlets via a 
hyperlink. 

In the visualization, the Patriot Media Group outlets engaging with the content of interest are depicted 
within the blue border. The links and pathways shown are potentially important in signalling a degree 
of synchronization between state and non-state Russian media outlets.

9	  Figure 1 does not present an exhaustive list of outlets where these usernames were remediated, rather it seeks to illustrate the main pathways from the Daily Mail source article in each case. The 
identification of readers’ articles on News Front was done manually using key word searches.

10	  Other outlets named in the US sanctions: South Front, the Strategic Culture Foundation and InfoRos were also searched for readers’ comment articles as part of this analysis, but none were 
found.

11	  Additional OSINT is available on theukone.com and associated domains.



commenter

posts

hyperlink

minus username

Link

Link

hyperlink

Link

posts

hyperlink to source

commenter

Link

close associate

President

Head of board of trustees

Link

Link

owned

Link

cite

cite

fund

hyperlink

co-located

 minus username

minus username

publish 

FSB Linked

Prigozhin linked

Prigozhin owned

Daily Mail minus I nosmi RSOM (non I nsomi)

Daily Mail via I nosmi

RSOM (via I nosmi)

Sputnik Serbia
11/04 10: 51

RadioSputnik.ria.ru 14/04
"Stay away! " What do they think 

in Britain about the situation around
 Ukraine

13/04:  ENGLI SH LANG
“I t’s not our problem” – Britons 

criticised military demarche against Russia

Prigozhin

Patriot Media Group

Russian State

11/04:  11: 46
The British admired the Russian

 military robots "Uranus"

Sputnik China
11/04 17: 45

MI A Russia Today

Ria Novosti 14/04
"You shouldn't tell Putin." The British
 urged the United States not to play 

with Russia"

Putin

11/04
"The British admired the Russian 

military robots "Uranus" 

Evo-Rus.com 14/04
"British Daily Mail readers argued 

over the last conversation between Putin and Biden"

Leonidas64 (UK)

Daily Mail I D 9465705
13/04

"Biden must keep his warships 
out of the Black Sea.  Sleepy Joe 
will not tell Putin what to do on his

 own border.  The situation can worsen 
very quickly".

"the Russians spend no more than $ 70 billion 
on defense,  and NATO - over $ 1.3 trillion.  

At the same time,  Russia gets a much greater
return for its money spent"

RiaFan.ru 14/04:  12: 52
"The British urged Biden

 to stay away from the Black Sea"

Ria Novosti 11/04,  15: 09
The British appreciated the 

Russian military robots "Uranus"

11/04 (no time stamp)
"The Daily Mail:  Russian combat robots 

"Uranus" highly praised in Britain"

Daily Mail I D:  9457091
10/04

Mike1450

Politinfo
14/04/21,  12: 56

"The British advised Biden to stop
 "saber rattling" in the Black Sea"

New I nform
14/04 10: 07

"I n Britain,  Biden was advised to keep his 
ships away from the Black Sea"

PolitRos.com 14/04:  11: 45
"Daily Mail readers argued over 

Putin-Biden's latest conversation"

"Daily Mail Readers:
do you seriously think Russia can

spark the US?"
14/04

14/04
"You shouldn't tell Putin

The British urged the United
 States not to play with Russia"

Pathways for UK Daily Mail
Readers' stories,  April 2021

Russia-Ukraine

  Page 1 of 1  Figure 1.3: Pathways for UK Daily Mail readers’ stories on Russia-Ukraine, April 2021



15

SECTION 2:  
THE PRO-KREMLIN TROLLS & THEIR COMMENTS
To understand the significance of the activities outlined above, it is important to 
map the prevalence and distribution of the PKT activity. To do this an analysis of 
data derived from comments posted on the Fox News website and Le Figaro was 
undertaken. In respect of the Fox News data:

•	 A total of 11 articles were identified from the Fox website on the basis that they had 
been referenced in Russian language reports on inoSMI.ru and had also been recipients of 
pro-Russia and/or anti-Ukraine comment sentiments.12

Insight into the organization of the pro-Kremlin posting behaviour targeting Fox stories can be 
gleaned by constructing a ‘citation network’. This involved taking 10 Fox stories where pro-Kremlin 
comments had been posted in response to a narrative connected to the Russia-Ukraine tensions, and 
subsequently these had been the focus for an inoSMI.ru piece. Sampling in this way seeks to take 
advantage of the fact that (as evidenced in subsequent sections of the analysis), inoSMI seems to 
select reader comments to report, in part, based upon their popularity/visibility, and relatively extreme 
sentiments – qualities hypothesised to be especially present in PKT contributions.   As depicted in 
Figure 2.1, we plotted the relationships between all of the commenting accounts (based upon their 
user IDs) that were featured in the subsequent inoSMI remediations. This showed a fairly regular 
pattern, in that:

•	 Each of the stories attracted a series of comments from accounts that only 
commented on that one (at least in terms of this being flagged up in inoSMI’s coverage); 

•	 There were a smaller number of accounts that posted in response to two or more 
stories, and this could be observed in the inoSMI data.

12	  This was a deliberately tightly defined search parameter, in an effort to focus in only on those accounts and comments most likely to be professional operators.



16

 
Figure 2.1: Citation network based on accounts mentioned by inoSMI as commenting on Fox stories  

Intriguingly, application of this same method to similar data derived from Daily Mail articles revealed 
a strikingly similar pattern, in terms of a division of labour between single comment and multiple story 
commenting accounts.  

A similar analytic process to that used with the Fox News data was applied to inoSMI stories using Le 
Figaro material to misrepresent French public opinion:

•	 Le Figaro published 99 stories referencing Ukraine, Russia and/or NATO between 
1st March and 20th April 2021. A total of 4294 comments were made by readers across 
these stories, up to 724 or 17% of these were assessed using computational methods to 
possibly be pro-Kremlin.13  

•	 Sentiment analysis suggests commentors from Le Figaro who were also cited in 
inoSMI articles about Russia and/or Ukraine, expressed more extreme sentiments than 
other commentors on the same stories.   

•	 Figure 2.2 gives an example of a Le Figaro reader story published on 23 April at the 
time Russian troops began to withdraw from the border regions of Ukraine. The user 
‘E’ whose comment is illustrated below is a regular PKT account on the site, with 47 
comments on 29 articles in our sample.   More detailed investigation finds that ‘E’ has a 
pro-Putin and anti-EU attitude; occasionally refers to RT France articles in commenting 

13	  In contrast to the US Fox News data, for the French case the search parameters were purposefully permissive, in an attempt to estimate a likely upper threshold for relative PKT activity levels. 

1

9

6

7

4

3

2

10

5

8



17

and repeatedly comments with the same phrases. ‘E’ also attacks and provokes other 
users with their comments. 
 

Figure 2.2: Le Figaro Case Study

Le Figaro articles mentioning Ukraine and/or NATO (N=94) are depicted in Figure 2.3 below where 
the timing of comments made by normal users (blue) are compared with users posting PKT comments 
(orange).  The PKT accounts were found to comment earlier in a thread.  This relatively early posting 
behaviour affords a possibility of framing and priming the subsequent conversation.

Figure 2.3: Analysis of relative timing of comments in French language Le Figaro

As rehearsed in the preceding sections, the design of the commenting platforms makes it difficult 
to attribute accounts with any confidence. Accordingly, we conducted an in-depth profiling exercise 
to see if there were any behavioural signatures that might differentiate pro-Kremlin commenting 
accounts from others. Table 2.1 summarizes some of the data gleaned from three accounts of interest 
operating on the UK Daily Mail. A data field that enabled us to access user id was used for this purpose 
because it does not change even when the user alters their username to make a post. 

E: “The Russian exercises took place 
270 km from the border with Ukraine. 
The maneuvers are over, and Ukraine 
has nothing to congratulate ... But 
they don’t need much to congratulate 
themselves on another victory ...

100 200 300
0

0.05

0.1

0.15

0.2

Other User
PKT

Comment Position

Pr
ob

ab
ili

ty



18

Table 2.1: Comparative overview of three PKT accounts in the UK Daily Mail

Although there are no clear categoric traces in the data confirming the status and origins of the PKT 
commenting accounts, there are multiple ‘weak signals’ indicating some degree of inauthenticity and 
co-ordination, such as:  recently created accounts that are highly active, repeatedly changing their 
personas and locations.

A second inauthenticity signal was obtained by comparing the behaviour patterns of three sets of 
accounts derived from comments on Daily Mail stories: 

•	 Accounts were identified having posted pro-Russian comments to Daily Mail stories, 
that had then been subsequently cited in an inoSMI article (N=203) 

•	 Accounts of interest (AoIs), were identified that were engaging in PKT activity, but 
were not cited by inoSMI (N=99);  

•	 Both were compared to a ‘control group’ of normal users (n=5801). 

We found that ‘normal users’ had relatively low average voting scores compared to the other two 
groups . Potentially this suggests ‘vote brigading’ may be occurring, with other accounts being used to 
inflate the votes for certain comments.

Account name AS R CZ

Creation date 05/11/20 06/06/20 03/04/13

Total name changes 5 549 8

Total location changes 6 (Australia, Nigeria, UK 
‘incoming)

69 9 (UK + 2 in Russia)

Posting activity Posts 4472

Likes 130,636

Dislikes 48,395

Posts 5652

Likes 165,765

Dislikes 33,591

Posts 10,000+

Likes 1,211,527

Dislikes 167,101

Recent activity  
(01/03/21-20/04/21)

3 name changes

4 location changes

87 name changes

29 location changes

1 name change

1 location change

Content Summary Account posts on 
multiple different 
subject areas. It 
consistently posts 
about UK, US and 
global politics, often 
pro-Russian. posts 
multiple times daily 
with short punchy one 
or two sentence length 
comments. 

This tactic of posting 
regarding such diverse 
comments and then 
posting about Ukraine/
Russia tensions can be 
assessed as not how an 
ordinary Mail Online 
account acts.

Considerable number of 
name changes over the 
last ten months. Also 
69 location changes 
that show locations 
in the UK and the US. 
Currently the account 
is showing a location in 
Yorkshire. Comments 
are often short and anti-
establishment/trolling 
in style. Assessed as 
a highly suspicious 
account and not how 
other accounts act on 
the platform.

Long-standing account 
that has changed its 
location to state that it 
is in both the UK and 
twice in Russia. Posts 
are mostly recently 
about UK and US 
politics. It has also been 
observed to make direct 
accusations at other 
accounts. (20/04/2021).



19

Evidence supporting this interpretation can be gleaned by examining the votes received by the three 
categories of commenting accounts for the Daily Mail story: #2 ‘The Kremlin accuses ‘Ukrainian beasts’ 
of executing a boy, 5, with a drone’. Compared with normal users, there was a pattern of PKT accounts 
receiving a disproportionately high number of votes in a condensed period of time, given that they 
were expressing controversial opinions, contrary to those of a typically right-of-centre readership.
 

Figure 2.4: Comparative voting patterns over time for comments on UK Daily Mail

The distribution of these data is consistent with some of the key propositions about the strategic 
organization of the influence operation methodology outlined in the preceding sections. In terms of 
‘reading’ and interpreting this graph, there are three areas of especial interest. Some of the inoSMI 
cited and other Kremlin supporting commenting accounts appear below the 0 line in the figure above 
(highlighted by the grey circle), indicating they are attracting negative ‘down votes’, which is broadly 
what one would expect given the views of Daily Mail readers. In the grey oval, towards the right are a 
cluster of ‘normal users’, whose position on the graph suggests they are receiving few ‘up-votes’ and 
any reaction is taking a relatively long time.  However, as denoted by the black oval, even more striking 
is how the vast majority of accounts getting the most upvotes on this story are those posting content 
about Russia / Ukraine / anti-West, with some  then being cited by InoSMI. This distribution can be 
interpreted as supporting the previously made assertion that some of the pro-Russian comments are 
organic, where others are part of a co-ordinated operation, where the co-ordination boosts visibility. 

This same analytic technique was repeated for the story: #5 “Russia warns it will be ‘the beginning of 
the end of Ukraine’ and its army will ‘shoot the country in the face’ if it ‘has to defend its citizens’ - as Putin 
builds his forces on the border.”



20

Figure 2.5: Comparative voting patterns for the Russia warning story in the UK Daily Mail

Although the patterning of the data is different to the previous example, the same overall finding 
holds. Some of the accounts of interest posting pro-Russia messages are attracting unexpectedly 
high numbers of ‘up-votes’. What is important from these particular data are how some of the top 
voted posts were not included in subsequent inoSMI reporting, suggesting that this distribution is 
not just an artefact of comments being featured by inoSMI.  It was further identified that the inoSMI 
accounts and other accounts of interest were slightly less likely than normal users to reply and engage 
in interactions.

Relatedly, a high proportion of the PKT accounts ignored occasions when they were ‘called out’ by 
other users for being ‘Russian trolls’. Twenty instances of such call outs were identified on the Daily 
Mail website. In 17/20 cases no reply or response was offered to the allegation, seemingly to avoid 
amplifying its visibility. Instead, the account simply moved on with its activities. If these were ‘normal’ 
users, we would expect more reactance to any such claims being made about their identities and 
intents. 

Italian media outlets were not a voluminous target for inoSMI reader stories portraying Italian public 
opinion on Russia-Ukraine, but an article in outlet Scenarieconomici on 01 April titled ‘Increased NATO 
alert in Europe due to Ukraine. Ready to “Die for Kiev”?’ was used.  The story attracted 33 comments, of 
which inoSMI cited 12. Profiling all twelve showed that they were high frequency, repeat commenters 
on articles relating to Russia’s interests where they dominated the conversation thread and commonly 
appeared alongside each other, suggestive of some co-ordinated, orchestrated response.  It is of 
note that this particular article was highly remediated both by media outlets owned by the state and 
associated with Prighozhin (see Section 4).



21

A Systematic Vulnerability to Manipulation  
of Readers’ Comments in Western Media

All media organizations are keen to attract readers to view and engage with their online content 
because this increases their advertising revenues, which are central to their business models. This 
explains the purpose and function of the reader comments sections found on the websites of many 
such outlets. For the media organizations providing these services, there is a clear incentive to reduce 
any ‘friction’ in terms of making it as easy as possible for readers to engage with and comment 
upon their stories. However, this ‘ease of access’ also makes such sites systematically vulnerable to 
manipulation and exploitation by malign actors.

Following the initial discovery of suspicious posting activity across a number of reader comments 
sites, a decision was taken to conduct a controlled ‘penetration test’ of any security measures that 
might inhibit or interdict attempts by foreign state operatives to manipulate the reader comments 
functions in the ways outlined above. The conclusion of this exercise is that there is no evidence of 
any mechanism designed to deter, prevent or detect such activity. 

We tested a total of 10 platforms that provided access to 18 high profile national news outlets 
distributed across the UK, US, France and Germany. The findings highlight a systematic vulnerability 
because, without exception, access to the comments sections of these outlets could be gained by a 
foreign state disinformation operative with little or no chance of their activity being prevented, and 
no apparent indicators that it would be detected either. 

Common issues highlighted across all the sites researched include:

•	 Registration is quick and easy with no identity verification checks made, except in 
one case; 

•	 The user is able to post immediately after having completed the sign-up process for 
the website; 

•	 Online pseudonyms can be easily changed/adjusted, enabling users to post multiple 
messages each time with a different persona, allowing them potentially to create a ‘social 
proofing’ effect of greater support, and also obfuscate their activity; 

•	 There is a consistent lack of moderation and oversight on these geopolitical stories.

To illustrate the general issues identified, a case study of the Reach platform14 that can be used to 
comment on several UK newspaper websites, is provided. This site claims to host comment services 
for nine ‘leading newspapers’ and ‘more than 110 regional titles, and over 70 online brands’. The 
Reach website ‘About’ page describes itself as follows:

‘With 9 leading national newspapers and more than 110 regional titles and over 70 online brands, 
Reach has the largest audience across the UK of any commercial national and regional news 
publisher… Some 48 million people a month in the UK choose Reach for news, entertainment and 
sport. Through our Customer Value Strategy, we are getting even closer to our readers and users – 
and by the end of 2020 we already had five million registered with us… Becoming more connected 
to our increasingly loyal and engaged audience means we will deliver more of the content they want 
in the way they want it – and for advertisers to be more relevant and targeted.’

The sign-up process for the Reach platform is simple and begins by following the ‘Sign Up’ tab on the 
Daily Express which is one of the publications they support (but this can be done across any of their 
linked publications). This leads to the registration page, allowing for manual inputting of details, or 
using existing Facebook or Google registrations to create a new account. Only a name and an email 
are required. No phone number needs to be given and a Gmail account is acceptable. Reach then 

14	  https://auth.reachplc.com/auth.aspx 

https://auth.reachplc.com/auth.aspx


22

sends a confirmation email with a link within a matter of minutes. When the link is clicked it takes you 
back to the original Daily Mail post. There are no security or identification checks. Once created, the 
username/postings name can be changed for each separate comment if so wished.

When registered, Reach suggests other articles of interest in a ‘feed’. Through the settings button, it 
also suggests a list of ‘friends’. With a Reach account you can then log into the other news sites quoted 
on their site. After logging in separately to two sites (The Express and The Star) the research account 
was logged in immediately at all the other sites.

There appears to be a slight difference in functionality between the Reach sites. For example, the Daily 
Express allows for a Reach user to view the other comments of another user with the limited ‘Profile’ 
allowed, but The Daily Star does not. All sites allow for a ‘follow’ functionality, but the comments 
displayed appear to be limited to only the site being viewed at that time. A cross news site/comment 
list doesn’t appear to be part of the current functionality.  The design of each forum/post is visually 
similar across all the Reach accounts, as can be seen below using the Daily Express as an example: 

In France, the Le Figaro paper15 has an active comments section on most of their articles. This can 
be accessed by registering without charge at their website: Le Figaro.fr - Connexion compte Figaro. 
Registration can be done simply and with a level of anonymity by using only an email and a made 
up on the spot password. No phone number/text confirmation is required. All that needs to happen 
is to click on the confirmation email, which arrives within minutes. The website also gives you the 
option to sign in/register with an existing Facebook or Google account. There is also a version of 
membership that includes payment. At this time, it is not known what extra privileges this grants the 
user. Once registered, a profile page is set up within the website that allows only the user to keep 
track of previous postings. The profile page is limited and carries little biographical data. There is a 
field to add your date of birth, but this is not mandatory.

A registered user can begin commenting on stories straightaway. When you wish to comment the 
following screen appears that allows you to ‘define your nickname!’ for each individual posting. This 
allows a user to change the name the comment appears to be from for each comment made, a function 
that is open to exploitation by malign actors 

In addition, to those mentioned above, similar penetration tests were conducted for the following 
sites: Daily Mail; The Sun; Fox News; Der Spiegel; Welt; Frankfurter Allgemeine; Zeit. Although 
the Fox site only allows comments from accounts geo-located to North America, this can be easily 
circumvented by use of a VPN. Without exception, no effective security measures to prevent, deter 
or detect deliberate manipulation were identified. 

15	  https://www.lefigaro.fr/ 

https://connect.lefigaro.fr/login?client=horizon_web&redirect_uri=https://www.lefigaro.fr/
https://www.lefigaro.fr/


23

SECTION 3:  INOSMI AGGREGATES, REMEDIATES 
AND DISSEMINATES VIA RUSSIAN STATE MEDIA
Having identified that inoSMI.ru was playing a pivotal role in the distribution of the 
stories following the readers’ comments template, an attempt was made to scale how 
extensive this distribution activity is. This aspect of the analysis focuses on three key 
dimensions:

1.	 The source material that is used by inoSMI.ru to construct the outline stories that are 
subsequently onward disseminated by Russian state-owned media sources and others. 

2.	 The media outlets that repeatedly draw on inoSMI content to inform their stories. 

3.	 The specific techniques that are used to enhance the credibility of the stories: (i) by co-opting 
the brand and reputation of the Western media outlet; (ii) positioning the pro-Russia / pro-
Putin comments in amongst a number of more typical anti-Russian ones. 

InoSMI.ru (a Russian acronym for ‘foreign media’) was launched in 2000 as an internet project, part of 
the Russian state media holding Rossiya Segodnya’s service for translating media content to Russian. 
This situates it in the same media conglomerate as Sputnik, Russia Today, RIA Novosti and other state-
owned outlets. 

Using and re-framing foreign publications for domestic consumption in Russia is not a new technique 
and was widely used as a tool of Soviet propaganda.  However, in the 2000s, Russian authorities 
launched a project called ‘Foreign Press about Russia’, which later became InoSMI.  In 2004, inoSMI 
was taken over by Ria Novosti and since then has been very successful in attracting readers.  According 
to the main editor, in 2009 about 150,000 people visited the website daily compared to 270,000 
unique daily visits today.  The tag-line of the site is ‘How Foreigners Picture Russia. We translate. 
You decide’ and inoSMI was at least partly instigated to provide objective evidence of widespread 
Western Russophobia to Russian audiences.  In practice, both the selection and translation of foreign 
media articles and/or their reader comments are highly subjective, skewed to support the approved 
state narrative on events. According to researchers at Ghent University, during the Crimean crisis in 
2014, inoSMI regularly took media articles from The Guardian, The Wall Street Journal, Le Monde 
and Le Figaro and twisted their meaning through ‘selective appropriation, shifts in translations and 
visual strategies’ to produce a discourse more in line with the Kremlin’s official viewpoints than 
the original (note: this sample did not include readers’ articles that are the focus of this report).16  

Sources Used by inoSMI.ru

Accordingly, the inoSMI search function was used to look for the Cyrillic of the word ‘reader’ in article 
titles and text, to identify stories that might follow the “readers think” template. A total of 1894 articles 
were returned based on this search. The latest 407 articles with dates from 16th Feb 2021 to 13th 
April inclusive were then retrieved, collecting the following data fields: article title, article synopsis, 
date published, number of comments and views from inoSMI users and the source publication and 
country that inoSMI tagged the story with. Only articles back to the 16th February were captured to 
cover the period during which tensions with Ukraine were escalating. 

273 articles (67%) were identified as using the ‘readers of X think’ formula based upon assessments 
of article title and synopsis. The 43% false positives were mainly due to the synopsis using the word 
‘reader’ when describing the things that the publication tells its readers, for example: Bulgarian online 
edition offers readers answer the question of whether they consider Russia an evil empire.

16	  Anneleen Spiessens & Piet Van Poucke (2016) Translating news discourse on the Crimean crisis: patterns of reframing on the Russian website InoSMI, The Translator, 22:3, 319-339



24

The most frequently used article title template was: 

•	 “Читатели [Publication]:[comment]”, such as Readers of Le Figaro: if you want a war 
in Europe, keep up the good work!. 
•	 Also popular was the style “[Country] читатели:[comment] (Publication)”, such as 
Chinese readers: Eastern Ukraine will disappear completely (Guancha).

The synopsis of these articles have less rigid structures than their titles, but in general they will either 
use a direct quote from a comment on the publication, or summarize a pro-Kremlin position with the 
readership of an entire country. For example: “Many Americans bitterly support to the Russian minister”.

138 of the ‘reader’ articles were identified based on their synopsis. For example, the article: 

•	 Daily Express (UK): Russian combat robots will be deployed “soon” - amid fears of a 
possible war with Ukraine has the synopsis Russia submitted its first special unit equipped 
with fighting robots. In Britain, have expressed concerns that they would be sent to the 
border with Ukraine, although information about it yet. Well, readers in the comments 
express their point of view. 

Using these criteria, Table 3.1 lists the volume of inoSMI readers’ articles published in the last three 
months. For example, there were 3 stories based upon readers’ comments that appeared on the Daily 
Mail site published by inoSMI in February this year, rising to 11 in March.   These data show that Great 
Britain was most targeted, followed by the United States and Bulgaria.   A total of 242 articles across 
15 countries confirms inoSMI was producing reader comment articles ‘at scale’ during this period, and 
provides an extensive and wide-ranging monitoring and collection capability.

Feb Mar Apr Grand Total

Great Britain 5 23 13 41

Daily Mail 3 11 8 22

The Times 2 9 2 13

Daily Express 3 3

Others 3 3

USA 8 23 4 35

Fox News 5 10 4 19

The Washington Post 5 5

Breitbart 1 1 2

The New York Times 2 2

The Wall Street Journal 1 1 2

Others 1 4 5

Bulgaria 8 17 7 33

Факти.бг 5 15 5 25

Дневник 1 1 3 5

Others 2 1 3

Japan 4 20 5 29

Yahoo News Japan 1 8 2 11

Mainichi Shimbun 6 6

Shūkan Gendai 2 1 3

Toyo Keizai 2 2

Jiji Press 2 2

Yomiuri 2 2

Others 1 1 1 3

France 3 15 9 27

Le Figaro 3 15 9 27

Poland 5 8 6 19

Interia 2 5 4 11



25

Table 3.1: Summary of volume and publication dates

A particular influencing technique used in presenting this source material involves including the name 
of the original publication in the inoSMI headline. This allows the remediation to ‘lean in’ for its claim 
to plausibility on the brand identities and reputations of the Western media publications. Just stating 
that ‘French people think X’ or ‘Germany says Y’ has far less credence than when framed by the 
provenance that is implicitly endowed by it coming from a major media organisation. In effect, the 
Western media are being set up as the credible messengers for the transmission of the disinformation.  

Narrowing the sample to Daily Mail articles mentioning Ukraine, Crimea, Russia, Kremlin or Putin in 
their headline or summary since 1 March (N=139), a sentiment analysis of comments showed that 
articles selected by insomi had significantly higher engagement from users positive towards Russia 
(and either negative towards Ukraine or the West). Furthermore, inoSMI were significantly more likely 
to cite such PKT in their reader comments articles: for example, 2 percent of all commenters displayed 
a pro-Russia and anti-Ukraine sentiment, compared to 5 percent of commenters cited by inoSMI.

Nine Daily Mail articles picked up by inoSMI pertaining to the Ukraine and Russia conflict in April were 
subject to detailed analysis to assess the extent of the editing down and synthesis that is occurring 
between the original articles and the inoSMI versions:

•	 Whilst the number of comments on the Daily Mail articles varied from 380 to 6446, 
inoSMI on average selected 27 comments per article (an outlier to this was one article 
where 51 different comments were quoted). 

•	 Across the 9 articles there were 244 comments used by inoSMI.  Ninety-seven (40%) 
comments had a clear sentiment, either in favour of Russia or Ukraine and 185 (76%) 
were clearly focused on the Ukraine-Russia tensions.  

Wirtualna Polska 2 1 3

wPolityce 2 2

Defence24 1 1 2

Others 1 1

China 2 6 5 13

Гуаньча 2 5 4 11

Хуаньцю шибао 1 1 2

Germany 1 5 6 12

Der Spiegel 3 3 6

Die Welt 2 2 4

Others 1 1 2

Turkey 2 5 4 11

Haber7 2 4 4 10

Others 1 1

Ukraine  4  4

Others 4 4

Sweden  3  3

Dagens Nyheter 3 3

Austria  1 2 3

Der Standard 1 2 3

Brazil  1 1 2

Folha 1 1 2

Canada  1 1 2

CBC 1 1 2

Hong Kong  2  2

South China Morning Post 2 2

Others  5 1 6

Grand Total 38 139 64 242



26

•	 A content analysis found that comments reproduced by inoSMI were mostly negative 
toward the EU, EU member countries and the West. These comments predominantly 
portrayed President Joe Biden as weak, or the EU / EU countries as dependent on Russia 
(N=128 comments).  The next most cited were comments about how war should be 
avoided at all costs (N=21), or that it is not the West’s place to intervene (N=9).  Another 
clear narrative was the role of NATO in escalating the conflict (N=14).  

•	 The following exchange provides a flavour of the interactions between the 
commenters on the Daily Mail site that were subsequently reproduced in inoSMI articles:

User ‘QQ’ was selected by inoSMI for their comment 

 “At the time of the collapse of the USSR, Ukraine was in a better position than Poland. Having 
squandered the Soviet legacy, Ukraine has finally shown itself to be a country that has nothing to 
offer Europe, except for an endless series of crises, a real new powder keg for Europe.” 

In reply user ‘JtbF’17 posted: 

“Ukraine ... a wasteland with no useful economic, geographical assets or exports. A country 
abandoned by the former USSR when communism collapsed in 1991” 

An important point of clarification is that inoSMI was not exclusively reproducing pro-Putin / pro-
Russian points of view at this time, their articles included significant numbers of anti-Putin and anti-
Russia comments. This can be explained as follows:

1.	 It is an influencing technique, providing a degree of ‘surfacing’ to enhance overall message 
credibility. Simply claiming that US or French citizens are pro-Russia or supporters of Putin 
is unlikely to appear plausible to many readers. Instead, by offering a diversity of opinions 
and views, it does become more likely that the pro-Kremlin sentiments could be genuine. 

2.	 More pragmatically, this could also be a feature of the service that inoSMI offers to editors 
and journalists who use their products. By offering a diversity of quotes they enable users 
of their service to construct multiple narratives. One of the most popular obviously being to 
show how most citizens in the West are ‘Russophobic’. 

inoSMI as a Source

Having explored what materials inoSMI is drawing upon to construct outputs, we now 
invert this focus to examine ‘who is using inoSMI as a source?’ Adopting this focus 
reveals:

•	 Multiple websites of interest have linked to inoSMI. One of the top domains is New 
Inform which is linked to Prigozhin’s Patriot Media Group. Sputnik News, Ria Novosti and 
Baltnews have also linked to inoSMI. 

•	 The websites citing inoSMI are mostly Russian. 

•	 Aside from Russian topics, the content of the articles linking to inoSMI are primarily 
about Western countries, Western organizations and Ukraine. 

•	 The website “theuk.one”18 is of particular interest as it is overtly focused on the UK 

17	  JtbF was also quoted in the InoSMI article for a different comment.

18	  https://theuk.one/



27

and has previously been identified as part of a network of similarly focused international 
websites, performing similar functions. 

•	 Many of the websites that link to inoSMI also link to each other.

Our analysis used news media articles sourced from WebHose (a company providing data feeds of 
internet content including news articles) for European NATO member countries, Ukraine, Georgia 
and Russia between 01-03-2021 and 13-04-2021. All these articles were examined to identify which 
outlets were linking to the domain “inoSMI.ru”.

Table 3.2 lists the domain names repeatedly linking to inoSMI content as a source. There were an 
additional 32 outlets that linked once or twice to an inoSMI article in the time period.

Table 3.2: Top users of inoSMI readers’ stories 

Linking behaviour over time is displayed in Figure 3.1 for the top 10 domains linking to inoSMI by 
number of articles and date. These data show how these websites systematically used content sourced 
via inoSMI for their own reportage, but this is not necessarily evenly distributed. For example, the 
domain ‘vpk.name’ has the most article links, but this is an artefact largely of three days where they 
were repeatedly linking.

Domain
Number of Articles  
Linking to inoSMI

vpk.name 29

centrasia.org 23

newinform.com 15

svpressa.ru 11

nation-news.ru 12

svpressa.ru 11

vz.ru 9

theuk.one 9

inforeactor.ru 9

www.5-tv.ru 2

8 2

wpristav.ru 8

info.sibnet.ru 6

www.chaskor.ru 6

ria56.ru 5

life.ru 4

www.rosbalt.ru 4

sputniknews.lt 4

novorosinform.org 3

rusjev.net 3



28

Figure 3.1: Top 10 domain links to inoSMI (any topic)

‘Named entity recognition’ was then applied to the dataset of articles to derive an overview of their 
content. Table 3.3 lists the top 25 entities mentioned in articles linking to inoSMI. There is a clear 
recent focus on: Russia, Western countries, Western organizations and Ukraine.

Table 3.3: Overview of inoSMI-linked content shared on other domains

2021-03-01

2021-03-03

2021-03-05

2021-03-07

2021-03-09

2021-03-11

2021-03-13

2021-03-15

2021-03-17

2021-03-19

2021-03-21

2021-03-23

2021-03-25

2021-03-27

2021-03-29

2021-03-31

2021-04-02

2021-04-04

2021-04-06

2021-04-08

2021-04-10

2021-04-12

0

2

4

6

8

10

vpk.name
centrasia.org
newinform.com
nation-news.ru
svpressa.ru
inforeactor.ru
theuk.one
vz.ru
www.5-tv.ru
wpristav.ru
Other

Articles Linking to inoSMI Over Time

Date

Ar
tic

le
 C

ou
nt

Entity Count Translation
России 872 Russia

сша / америки 655 USA / America

Украины 241 Ukraine

Нато 230 NATO

Японии 146 Japan

Китая 167 China

Германии 117 Germany

Ес 113 EU

Рф 111 RF (Russian Federation)

Москва 100 Moscow

Иносми 99 inoSMI

Крым 90 Crimea

Путин 79 Putin

Сми 78 Media

Байден 73 Biden

Запад 70 West

великобритания 65 Great Britain / UK

Турции 59 Turkey

Байдена 57 Biden

Сирии 56 Syria

Европе 86 Europe

Ссср 46 USSR

Astrazeneca 41 Astrazeneca

Франции 39 France

Турция 34 Turkey

Socom 34 SOCOM  
(United States Special Operations Command)



29

The final strand of this aspect of the analysis was to try and understand how inoSMI fits within the 
ecosystem of media outlets and websites that are utilizing the content it remediates. A network 
diagram was constructed based upon the domains that have linked to inoSMI.ru, with edges created 
between one domain and another if an article has linked to it. This shows how:

•	 Many of the websites that link to inoSMI are also linked to each other. This can be 
seen visually as well as by the graph density (which measures how closely a network is to 
being fully connected) at 0.14 which is high for a network of this type. 

•	 The network shows connectivity between multiple domains of interest e.g. Russian 
state-owned media outlets, such as Sputnik and Baltnews.ee; the Prigozhin linked 
newinform.com and News Front publishing in Bulgarian.

Figure 3.2: Mapping inoSMI’s use network

Exploring the extent and nature of some of this network or relationships is the focus of Section 4.

baltnews.ee

inosmi.ru

ritmeurasia.org

sevastopol.su

sputniknews.lt

theuk.one

centrasia.org

info.sibnet.ru

antifashist.com

newinform.com
wpristav.ru

vpk.name

pandoraopen.ru

newizv.ru

svpressa.ru

lenta.ru

uralweb.ru
life.ru

iarex.ru

nation-news.ru

ria56.ru

inforeactor.ru

vz.ru

topnews.ru

vm.ru
lv.sputniknews.ru

skr.su:443

chaskor.ru

5-tv.ru

rosbalt.ru

stoletie.ru

bgr.news-front.info

severpost.ru novorosinform.org

argumenti.ru

bloknot.ru

fishki.net

worldcrisis.ru

zpravda.ru

jpgazeta.ru

nk.org.uarusjev.net

bagnet.org

gazeta.ru

regnum.ru

newsland.com

asn24.ru

theins.ru

crimea-news.com

apostrophe.ua



30

SECTION 4: AMPLIFICATION NETWORK
The focus of this section is upon how a range of digital assets amplify and extend the 
reach of the kind of stories outlined to this point. The analysis is organized around three 
strands. The first attends to the use of a cross-platform array of social media accounts, 
groups and channels. The second strand focuses in upon the role of Prigozhin’s Patriot 
Media Group, which, as rehearsed earlier on, is engaged in the influencing methodology 
via InoSMI and independently. The final strand illuminates the presence of a ‘feedback 
loop’ with the content being redirected to Western audiences.

Cross Platform Social Media use

InoSMI.ru operates across six different social media platforms, each linked to its website. For this 
report, their use of Twitter, Facebook, Telegram and YouTube were explored by analysing fifty 
recent Twitter and Facebook posts from InoSMI’s official accounts sent between 26th February 
and 6th April. The selected posts were sampled on the basis of matching the influence operation 
methodology, in that they claimed to show the opinions of different countries, by quoting the 
comments posted in response to various media articles. Key insights generated via this exercise were: 

•	 The inoSMI articles boosted via social media covered twelve countries: Bulgaria, 
China, France, UK, Germany, Israel, Italy, Japan, Poland, Slovakia, Spain and the US.  

•	 Articles claiming to examine opinions from China, Italy and the US had the highest 
average views, but the most voluminous were for the US and the UK, with eight and 
thirteen articles respectively. 

•	 US-Russia relations were the most popular topic viewed by audiences on the inoSMI 
website.   
 

Figure 4.1: Average number of views on inoSMI per country. Source: inoSMI website.  

0 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000 30,000 35,000 40,000 45,000 50,000 55,000 60,000

Bulgaria (N=4)

China (N=1)

France (N=6)

UK (N=13)

Germany (N=7)

Israel (N=1)

Italy (N=1)

Japan (N=3)

Poland (N=4)

Slovakia (N=1)

Spain (N=1)

US (N=8)

9,146

63,812

33,250

15,656

18,324

6,864

57,078

18,851

19,514

2,980

7,912

35,262

Fig 4.1



31

Figure 4.2: Average number of views on inoSMI per topic of interest. Source:  inoSMI website.

Telegram

•	 Two Telegram channels appear to be an important amplification mechanism for 
inoSMI.ru.  A total of 28.7k mentions or posts matching ‘inoSMI.ru’ were detected on 
Telegram between 01/01/20 and 07/04/21. 

•	 The UK’s Daily Mail and France’s Le Figaro are the two main quoted outlets on 
Telegram 

•	 Coordination on Telegram around the stories of interest was achieved via two 
pathways: (a) high-profile journalists/ propagandists embedded in channels; and (b) a 
network of anonymous Telegram channels with large audiences, including media outlets.

YouTube

•	 For YouTube, 39 videos in Russian language referencing “читатели Inosmi” (inoSMI 
readers) were retrieved from the YouTube page with the name “ИноСМИ переводы” 
(4,77k subscribers19) (inoSMI translations), which appears to be the YouTube channel for 
the inoSMI outlet.  

•	 The videos have been uploaded between 7/5/2018 (first reference) and 25/3/2020 
(last reference) where the content shows a clear interest in engaging Chinese audiences.

Overall engagement with the articles on Twitter and Facebook was generally low considering the 
reported number of views and comments and inoSMI’s sizeable following on these social media 
platforms (168.8K Twitter followers, 193K Facebook page likes).  

•	 Averaging engagement across the sample of posts showed more ‘likes’ for posts on 
Facebook than Twitter and few shares on either platform.

19	  https://www.youtube.com/channel/UCDyxWZW6AabSOwwepI8_bGA 

0 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000 30,000 35,000 40,000 45,000

Group Average

Anti-EU

Crimea

Football

Military 

NATO

Navalny

Oligarchs 

Polish Relations

Putin 

Russian Exceptionalism

Ukraine

US Relations

Vaccine

22,464

24,478

8,025

2,980

26,369

12,708

3,839

5,054

28,465

6,975

13,422

18,777

48,171

16,141

Fig 4.2

https://www.youtube.com/channel/UCDyxWZW6AabSOwwepI8_bGA


32

Figure 4.3: inoSMI social media interactions on Twitter and Facebook: average engagement.

The Engagement of the Patriot Media Group 

The historic activities of the Internet Research Agency and other Patriot Media Group (PMG) entities 
makes clear they possess the capacity and capability to conduct an extensive international, multi-
lingual, multi-platform trolling campaign. Following the formula established above, inoSMI reader 
comments stories were amplified by the PMG entity RuEconomics.ru. For example (translated from 
Russian): 

This exemplifies how inoSMI’s framing of the story seeks to accentuate possible tensions between 
allied countries. Additionally however, examples were identified of PMG outlets independently 
constructing their own versions of these narratives. RuEconomics.ru for instance, published the 
following (translated):

Engagement Metric

N
u

m
b

e
r

Replies Quote Tweets Likes (Twitter) Likes (Facebook) Comments Shares (Facebook)
0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

5

0

29

54

42

4

Fig 4.2



33

A Primer on Prigozhin and the Patriot Media Group 

Yevgeny Prigozhin is the head of the Patriot Media Group which formally includes five pro-Kremlin 
media news organisations: RiaFan, PolitRussia.com, nation-news.ru, and RuEconomics.ru.20  RiaFan in 
particular has been extensively investigated for its links to the IRA, including initially sharing the same 
address until it later moved to its own premises.21  In 2017, the Russian investigative journal RBC 
also identified an additional 11 websites as being part of Prigozhin’s ‘media factory’. The label ‘media 
factory’ was used by the Russian investigators to refer to a group of related online websites which are 
associated, in one way or another to the original ‘troll factory’ (aka the IRA).22 

The following is a list of digital entities linked to the IRA: RiaFan.ru; RuEconomics.ru; Nation-news.
ru; Polit-info; PolitRussia.com; Newinform.com; Politros.com; Kievsmi.net; Politexpert.net; Nevnov.
ru; Nahnews.org; Inforeactor.ru; Jpgazeta.com; Slovodel.com; Politpuzzle.ru; Whoswhos.org. 

Connecting Patriot Media Group to the  
Influence Operation Targeting Ukraine

The initial connection between Patriot Media Group and the ongoing influence operation in Ukraine 
was identified through website politros.com linking to an inoSMI story. Further investigation revealed 
multiple overlapping connections. In an effort to tease these out, the level of interest and engagement 
being displayed by Patriot Media Group with the situation in Ukraine more generally was examined. 

Using keywords associated with Ukraine and NATO, the number of articles published since the start 
of the year by three Patriot Media Group websites were calculated - jpgazeta.ru, novorosinform.org 
and politpuzzle.ru.

•	 The resulting data can be plotted using a rolling 7-day average to show growth in the 
number of articles published by these outlets matching on keywords for Ukraine, with 
growth over time also seen for NATO (see Figure 4.4).

20	  https://mediapatriot.ru/ 

21	  https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac).   

22	  https://meduza.io/feature/2017/03/23/imperiya-nahnews-i-pohnews 

https://mediapatriot.ru/
https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac
https://meduza.io/feature/2017/03/23/imperiya-nahnews-i-pohnews


34

Figure 4.4: Summary trend of Patriot Media interest in topics allied to Ukraine (Jan to Apr)

Informed by this insight, a search was completed across a selection of known Patriot Media Group 
assets for headlines consistent with the basic ‘reader comments’ template for April 2021. The results 
are displayed in Figure 4.5 below. There are likely other stories not yet identified, but these results 
are sufficient to evidence that this is not just an occasional engagement with the reader’s stories 
emanating from inoSMI, but is more systematic. 

Figure 4.5:   Reader’s stories published by Patriot Media in April 21 by target country.

Whilst ‘reader comments’ articles published by these four Patriot Media outlets all targeted the UK 
based on comments in the Daily Mail or Daily Express, also of note are articles about China. Potentially, 
this may be an angle that the Patriot assets in particular are engaging with:

Jan 3
2021

Jan 17 Jan 31 Feb 14 Feb 28 Mar 14 Mar 28 Apr 11

0

2

4

6

8

10

12

14

16 Crimea
Donbass
Donetsk
Luhansk
NATO
Ukraine

Themes Over Time

Month

Co
un

t

Rolling seven day average of themes over time

China UK Bulgaria Germany Italy Japan Spain Finland

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
RuEconomics
Nation-news
Polit.info
RiaFan.ru

Fig 4.5



35

•	 The Chinese articles got above average number of views relative to other target 
countries (ranging from 14K to 31K);
•	 The Chinese articles were each re-shared from other media assets linked to the 
Patriot Media Group.

Co-ordination

A second dimension to the analysis attends to co-ordination across PMG-linked media entities 
in connection with articles picked up by inoSMI (but not necessarily attributed). The table below 
evidences how, in response to a story in Germany’s Der Spiegel, four separate PMG outlets published 
very similar stories to each other within the space of fifty minutes:

Outlet Date/Time Headlines Source

Inosmi 05.04.21 German readers: Russians will always be one step ahead of 
NATO

Der Spiegel

Politros 05.04.2021, 20:11 The Germans accused the West of the tense situation in the 
east of Ukraine23 

Der Spiegel

Slovodel 05.04.2021, 20:13 Readers of the German media called the West an unequivocal 
aggressor in relations with Russia24 

Der Spiegel

Politexpert 05.04.2021, 20:23 The Germans called the West a real warmonger in the 
Donbass25 

Der Spiegel

Inforeactor 05.04.2021, 20:58 The Germans told who is actually to blame for the escalation of 
the conflict in Donbass26 

Der Spiegel

Table 4.1: Tight co-ordination across PMG-linked outlets for a German reader’s story.

This temporally condensed form of co-ordination was not always apparent. It was more common 
for multiple outlets linked to the PMG to provide a more loosely co-ordinated response to the same 
stories with similar perspectives, using the ‘reader comments’ template. For example, as happened in 
response to a Daily Express narrative:

Outlet Date/Time Headlines Source
Inosmi 03.04.21 British readers: Churchill was right about the 

Russian bear
The Daily Express

Newinform 04.04.2021, 6:28 The British reacted violently to the West's 
position on Ukraine27 

The Daily Express

Politros 04.04.2021, 16:25 The British were outraged by the reaction of 
the West to the manoeuvres of the Armed 
Forces of Ukraine near the borders of Russia28 

The Daily Express

SM News 04.04.2021, 17:44 The British were outraged by the West's 
reaction to the manoeuvres of the Ukrainian 
Armed Forces near the Russian borders29 

The Daily Express

Nation News 04.04.2021, 20:03 The West's reaction to the exercises of the 
Armed Forces of Ukraine near the borders of 
Russia outraged the inhabitants of Britain30 

The Daily Express

Table 4.2: ‘Looser’ co-ordination across PMG-linked outlets for a UK reader’s story.

23	 https://politros.com/204512-nemcy-obvinili-zapad-v-napryazhennoi-obstanovke-na-vostoke-ukrainy

24	 https://slovodel.com/601474-chitateli-nemeckih-smi-nazvali-zapad-odnoznachnym-agressorom-v-otnosheniyah-s-rossiei?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

25	 https://politexpert.net/240618-nemcy-nazvali-zapad-nastoyashchim-razzhigatelem-voiny-v-

26	 https://inforeactor.ru/364653-nemcy-rasskazali-kto-na-samom-dele-vinoven-v-eskalacii-konflikta-v-donbasse?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

27	 https://newinform.com/281752-britancy-burno-otreagirovali-na-poziciyu-zapada-po-povodu-ukrainy

28	 https://politros.com/204384-britancev-vozmutila-reakciya-zapada-na-manevry-vsu-u-granic-rossii

29	 https://sm.news/britancev-vozmutila-reakciya-zapada-na-manevry-vs-ukrainy-u-granic-rossii-68502-u3t5/

30	 https://nation-news.ru/614107-reakciya-zapada-na-ucheniya-vsu-u-granic-rossii-vozmutila-zhitelei-britanii



36

Unlike the inoSMI articles, when the PMG-linked outlets were making use of reader comments there 
was no attempt to mix pro-Russian and pro-Kremlin ones in with a selection of more anti- ones. Any 
comments cited in shorter PMG-linked stories using the methodology were exclusively pro-Putin, 
pro-Kremlin, anti-West or denigrating of Ukraine.

Independent authoring

Focused analysis was undertaken of Prigozhin-linked entity Polit Russia (domain: politros.com) and its 
role in authoring reader’s stories from the Daily Express on Russia-Ukraine during April 2021.  

•	 Polit Russia have created 12 readers’ stories of their own since 01 April, seven of 
them taking a UK focus.  Of these, 2 cite the Daily Mail and the remainder the Daily 
Express.  

•	 Readers’ stories comprise a small (10%) proportion of their overall media output, 
therefore they are not operating at the scale of InoSMI, and the impact (travel) of Polit 
Russia readers’ stories is a fraction of that seen for InoSMI.  

The Polit Russia website has a tab for inoSMI and does remediate reader comment articles from this 
source, as shown above. However, three strands of evidence support the role of Polit Russia as a novel 
author of reader comments articles: 

1.	 They self-attribute authorship: “PolitRussia presents an exclusive retelling of this article, as 
well as comments from readers of the British edition”.  A limited number of other outlets 
remediating their work also name Polit Russia, or include a hyperlink to the politros.com website. 

2.	 One article sourced from the Daily Express shows Polit Russia’s publication of a 
reader comments article pre-dates a reader’s story from inoSMI on the same article. 

3.	 The Polit Russia article uses different PKT quotes from the inoSMI version and typically does 
not cite the username.  

Aside from differences in scale, other differences in the methodology of Polit Russia and inoSMI 
reader’s articles are apparent:

•	 Polit Russia use the Daily Express as a source more frequently than the Daily Mail, 
which is most favoured by inoSMI.   

•	 Articles authored by Polit Russia are shorter in length and report fewer user 
comments than inoSMI.  Average for Politros = 3, for InoSMI = 25. 

•	 In reader comments articles where Polit Russia attributes authorship, the article 
presents PKT comments as screenshots on the page with a larger font text quote 
underneath in blue. The usernames of the PKT accounts are obscured (see Figure below).  
In contrast, inoSMI lists the usernames and comments in the body of the article.  

•	 InoSMI reader comments articles always provide a hyperlink to the UK media source 
article whereas Polit Russia link only to the news main webpage.  Coupled with the 
anonymization of PKT usernames, this makes finding the source article for a Polit Russia 
version very difficult.  We have, however, been able to verify a Daily Express source and 
a PKT comment reported anonymously in an article by Polit Russia, therefore we can 
confirm that these authors are using genuine comments from the website of UK press.  



37

Figure 4.6:  The presentational style of reader comments articles authored by PolitRussia.    
Source: https://politros.com/204691-chitateli-britanskikh-smi-vysmeyali-namereniya-velikobritanii-
zagnat-rossiyu-v-lovushku “British media readers ridiculed Britain’s intentions to drive Russia into a 
trap”  07/04/21.

Feedback Loop

A third strand to the amplification process involves a kind of feedback loop, whereby a small 
selection of the reader comments stories are communicated back to Western audiences. To date, 
we have detected only limited instances of this, suggesting it is not a major focus of the operating 
methodology. Nevertheless, the fact that it does happen, is an important part of the influence 
operation to capture and document. 

Analysis of 6 inoSMI pro-Russian articles, based upon Spanish language comments made on ABC.
es (N = 6) and El País (N = 1) articles31 , dated between April 2020 and April 2021, confirms how 
these materials are sometimes targeted towards the Russian diaspora. Five of these Spanish origins 
narratives were tracked being disseminated via Russpain.com a specialist website for Russian 
speakers living in Spain. 

There were examples of English language versions of the reader comments template uncovered, 
including on: News Front and the TheDuran.com32. Both of which are known for engaging in 
propaganda and disinformation, probably implies something about the limited segments of Western 
media audiences thought likely to be receptive to such content. 

A PKT comment posted on the 10/04 in response to a Daily Mail article was cited independently by 
Russian State media Ria Novosti and by News Front in a Russian language story: “The British admired 
the Russian military robots.”  The time stamps on the articles indicate that Sputnik Serbia ran the story 
first, followed by News Front and then Ria Novosti several hours later.

News Front is linked to the Russian FSB and was subject to recent US sanctions in relation to 
interference in the 2020 elections.   Additional searches of the News Front website, which publishes 
in ten languages, found a total of 23 reader comments stories in April all on Ukraine, 3 of them 
published in the English language.  None referenced inoSMI as a source. Additionally:

•	 There were 7 readers stories in the Bulgarian edition of News Front in April referring 
to the situation in Ukraine.  

•	 Publishing in the English language did not mean the reader comments stories 
were exclusively from the UK media. The 13/04 article “It’s not our problem” – Britons 
criticised military demarche against Russia” used comments from the Daily Mail, but the 
others were from the United States. 

31	 There were 6 articles in total as one article targeted both ABC and El País readers.	

32 	 An amendment to this sentence was made on 15/09/21 following new information being received by the research team.

https://politros.com/204691-chitateli-britanskikh-smi-vysmeyali-namereniya-velikobritanii-zagnat-rossiyu-v-lovushku
https://politros.com/204691-chitateli-britanskikh-smi-vysmeyali-namereniya-velikobritanii-zagnat-rossiyu-v-lovushku


38

•	 In total, however, ten reader comments stories across all languages did cite UK media, 
the Daily Mail (N=9) and The Sun (N=1), most commonly in Spanish: 

o	 The British laughed at Biden’s promises to Zelensky
o	 Article on “sinister” Russian submarines amused the British
o	 In the UK they were interested in the heavy military robots “Uran” from Russia

Figure 4.7 summarizes the language News Front articles were published in.

•	 Figure 4.7: News Front article numbers by language of publication

Figure 4.7 shows News Front using UK reader comments to portray British viewpoints to non-English 
language audiences, although its particular focus is Bulgaria.

On 19th April the website theDuran.com published two English language articles based upon 
translations of inoSMI articles derived from US media sources. The two Duran articles are authored 
by Seraphim Hanisch, an American living permanently in Moscow, who has previously written for 
USAreally.com and is listed as an ‘expert’ on their website. USAreally.com was indicted by the Mueller 
investigation and latterly has been sanctioned by the US Treasury for its links to the IRA. Seraphim has 
written hundreds of pro-Russian, anti-Western articles for a variety of outlets. The Duran is owned by a 
company incorporated in Cyprus. 

The two articles in question are: 

Figure 4.8: Screenshots of two theDuran.com articles 

3

1

2

1

8

2

4

2

4

3

2

1

English Russian Bulgarian German Spanish Slovak

0

1

2

3

4

5

6

7

8
N reader stories
N citing UK readers

Fig 4.7



39

Importantly, for both pieces, Hanisch has added his own ‘Forwards’ where he introduces his own 
themes and interpretations.  He suggests that Americans should replicate the service provided by 
inoSMI, and that it does not constitute propaganda, at least in the traditional sense, on the grounds 
that it is merely reporting how the US media is self-generating all the material evidencing how many 
problems there are in the country. As he summarizes (in grammar that might indicate a non-native 
English speaker): 

What makes this piece so interesting is that here, it shows how many Americans themselves know 
there are problems, and their own frankness is refreshing. Somehow, even though the comments 
are from a well-known US outlet, seeing them duplicated in Russia and sent back makes them a 
bit more meaningful and worthy of reflection.

The last sentence in this extract is especially noteworthy, inasmuch as it highlights the value of such 
perspectives being “sent back.”

The story ‘The Russians know Americans do not like Biden’33 is based on an inoSMI article ‘Fox News 
(USA): Russia expels 10 American diplomats after Biden’s administration announces new sanctions’34. 
This inoSMI article followed the ‘reader comments’ template and was originally called ‘Readers Fox 
News: Russian are not afraid of anyone’ when scraped on the 20th April. Why the title was changed is 
not known. 

33	  https://theduran.com/the-russians-know-americans-do-not-like-biden-video/ 

34	  https://inosmi.ru/politic/20210419/249589138.html 

https://theduran.com/the-russians-know-americans-do-not-like-biden-video/
https://inosmi.ru/politic/20210419/249589138.html


40

SECTION 5: CONCLUSIONS
There are several strengths of the influence operation methodology that has been 
outlined in this report:

•	 By operating along multiple influence vectors it has the potential to 
shape the thoughts, emotions and behaviour of several diverse international 
audiences. 

•	 Relatedly, by adopting a ‘full spectrum’ media strategy that blends 
together social and mainstream media outlets, it possesses far greater 
potential audience reach than those methods depending upon social media 
alone. 

•	 Finally, and most importantly, the particular tactics and techniques used 
to ‘hack’ the comments function in the media ecosystem, make it almost 
impossible to attribute responsibility for the pro-Kremlin trolling behaviour 
on the basis of publicly available open source data.

Accordingly, in conducting and reporting on the analysis and assessment undertaken, we have tried 
to be appropriately cautious in terms of the inferences and conclusions drawn. The analysis has 
been organized ‘prismatically’, partially separating out and focusing in upon each of the components 
that are blended together in the operational strategy. Informed by the available evidence we 
do not conclude that all of the pro-Putin/pro-Kremlin/anti-West comments posted on Western 
media sites are being authored by foreign state operatives. Some of the comments are likely 
organic, but for others there are consistent and repeating inauthenticity and co-ordination signals.  

There is greater clarity available on the ways that Russian state media, along with other fringe media 
and web-based digital assets, are functioning to misrepresent these comments as indicators of 
Western public opinion, often casting the Western media outlets themselves as ‘credible messengers’ 
to support the key claims. The principal audience target of this influencing effort is Russian language 
speaking populations, including those across Europe. However, in addition, some limited indicators 
were identified of these messages being played back in a feedback loop in other languages. It is not 
clear whether inoSMI.ru is a witting or unwitting accomplice to this strategy. Much of its output 
appears legitimate, but equally the recurrent picking up on the ‘reader comments’ and how they are 
packaged suggests some awareness of the propaganda value of this material. It is also evident that 
the methodology affords detailed surveillance of Western media, using the reader comments as an 
indicator of public opinion.

Also of note is the extensive engagement of the Patriot Media Group and other outlets alleged to be 
connected to Russian security services, with a history of promoting disinforming and propagandistic 
information. Although it cannot be substantiated, one possible scenario is that the trolling activity 
is being conducted by employees of the successor agencies to the Internet Research Agency, which 
after all is also part of Prigohzin’s network of companies. With this acting as source material that seeds 
the activities of a wider array or more, and less, legitimate media entities to engage in messaging that 
aligns with Kremlin talking points and geopolitical strategic interests.

The active ‘management’ of domestic public opinion has been a longstanding focus of the Putin regime. 
Indeed, this was the original purpose of the St Petersburg based Internet Research Agency, albeit its 
popular infamy is tied to more international ventures. Likewise, it has been extensively documented 
that the Kremlin has a particular interest in seeking to influence public perceptions and political 
decisions in its ‘near-abroad’, and those countries it sees as falling within its ‘sphere of influence.’ 
Key components of the methodology outlined above are clearly coherent with these strategic aims. 



41

This is especially the case in light of claims that popular support for Putin’s administration has been 
weakening on the home front. 

It is probably no accident that the key components of this influence operation methodology have 
been illuminated in relation to the recent Ukraine-Russia tensions. The potential for armed conflict 
in Crimea and Donbass generated both a focusing of attention and escalation of activity, revealing 
traces that allowed us to unpick the key components and phases of the playbook. Equally however, 
although it is not possible to be especially definitive about such matters, it is clear that elements of 
the methodology pre-date the Ukraine crisis, and they have also been applied to a much wider array 
of issues and topics. Comprehensively cataloguing these, will require further extended and intensive 
research.  



42

Get in touch.
crimeandsecurity@cardiff.ac.uk

@CrimeSecurityCU

www.cardiff.ac.uk/crime-security-research-institute


